Vi hjælper med Børn og graviditet

Spædbørn

Nyfødte og små børn kan godt have gener fra nakken eller ryggen. Ved de snævre pladsforhold i livmoderen og ved vrid og træk i barnet ved fødslen (også ved kejsersnit) kan der opstå problemer i hvirvelsøjlen, hvor enkelte led ikke fungerer rigtigt. Det medfører gener for babyen som spændinger, smerter i nakken og hovedpine. Desuden kan hele udviklingen blive hæmmet, fordi der ikke kommer den korrekte stimulering af alle muskler, led og nerver. Symptomer kan være skrigeture, rastløshed, spændinger i kroppen og unormale kropsholdninger, modstand mod at spise ved det ene bryst, modstand mod at få hue på, forstoppelse m.fl. Spædbarnkolik er et muligt symptom. Børnene er sunde og raske, men de skriger meget mere end gennemsnitlige spædbørn. Kiropraktoren kan undersøge, om der er problemer med barnets bevægeapparat og frigøre evt. blokerede led. Det har vist sig at være en effektiv behandling for mange kolikbørn, og også for andre med ovennævnte problemer.

Gravide

Gravide kvinder har ofte gener i ryggen eller i bækkenet. Det er på grund af den forandrede holdning og belastning, som den gravide mave fører med sig og den samtidige opblødning i ledbåndene, som gør ryggen mindre stabil og kan føre til spændinger eller gener. Det er til dels en naturlig del af det at være gravid. Men ofte forekommer der også problemer i muskler og led, som kan blive meget smertefulde og forhindrer aktiviteter på arbejdet eller hjemme. Her er kiropraktik en rigtig god mulighed for hjælp. Det er helt uskadeligt for barnet. (Se også under ”Bækkenløsning”)

Børn

Rygsmerter starter ofte i en tidlig alder. Derfor er det aldrig for tidligt at besøge en kiropraktor eller en fysioterapeut. For børn der vokser er det af afgørende betydning at nerver, muskler og led fungerer rigtigt og tillader en normal og symmetrisk udvikling. Børn er som regel meget aktive og udforsker deres bevægelsesmuligheder konstant. Derfor kan der nogle gange også komme uhensigtsmæssige vrid og belastninger forhvirvelsøjlen og andre led. Desuden kan der nogle gange være medfødte anomalier, som ulige lange ben, S-formede rygge og andet, som man nogle gange kan korrigere for, inden barnet er udvokset. Symptomer for fejlfunktioner i bevægeapparatet kan være ryg- og nakkesmerter, hovedpine, uoplagthed, dårlig nattesøvn, indlærings problemer, øresmerter, mavepine.

Bækkenløsning

Mange gravide oplever gener fra bækkenled eller symfysen under graviditeten og efter fødslen. Ledbåndene bliver løsere for at forberede bækkenet på fødslen. Det gør lænde-/bækkenområdet mindre stabilt, og derfor mere udsat for led- og muskelproblemer. Disse kan behandles, og det mindsker ofte de symptomer, som ellers bare generelt kaldes for ”bækkenløsning”. Alle gravide oplever en opblødning af ledbåndene og derfor en destabilisering, som for nogen kan medføre smerter. Pilatestræning er en meget egnet træningsmetode for at styrke de dybe bækken- og rygmuskler og modvirke denne destabilisering.